Tuesday, September 22, 2009

Oh...undi pos!


 

Astagha…, saya dengar pengempen PAS mahu mohon kelulusan dari komandan kem untuk kempen dalam kem. Kalau tak boleh, kempen luar pagar pun takpe.

Apa pasal PAS ni beria sangat nak kempen dalam kem? Pastikah mereka yang orang dalam kem akan beri undi mutlak kepada calun UMNO? Atau jika mereka bebas mengundi dalam kaedah yang di mahukan oleh PR, maka askar akan mengundi PAS? Saya nak beritau orang PAS- dan perkara ini kita akui- bukan semua pegawai tentetra pro UMNO. Yang tidak sokong UMNO dia orang akan kempen kepada anggota di bawah pemerintahan mereka. Kemudian, prebet sama prebet, dia orang pun kempen sesama sendiri. Bukan dia orang duduk dalam kem tak bercampur gaul dengan masyarakat luar. Mereka pun baca internet, surat khabar dan lain lain bentuk media. Mereka tidak berkawat 24 jam.

Fakta nya ialah pusat mengundi tentera ialah dalam kem di mana mereka bertugas. Jika ada anggota yang bertugas di luar kem, desptach akan pergi membawa kertas undi kepada mereka. Peratusan yang bertuas di luar kem, tidak lah begitu ramai dan mungkin tidak banyak mempengaruhi keputusan undi.

Walaupun berada di bawah pengawasan ketika mengundi, ada juga pengundi pos yang memilih pembangkang. Dalam pilihanraya 1999, anggota kem tentera udara batu 10 Kuantan telah mengundi pembangkang. Dalam tahun 2008, tentera di kem tentera laut Tanjung Gelang Kuantan, menolak calun UMNO/BN sebab calun tersebut tidak memberi perkhidmatan yang baik. Dalam analisa akhir, tentera mengundi siapa yang mereka fikir lebih mesra dengan mereka.

Dan tidak ada siapa yang boleh tahu siapa anggota tentera berkenaan mengundi ketika membuang undi. Senarai pengundi berdaftar yang di sahkan oleh SPR di serahkan kepada pegawai petugas. Pada waktu mengundi, pegawai bertugas akan memanggil seorang demi seorang dan menyerahkan borong mengundi kepada mereka. Anggota akan mengambil borang tersebut, masuk ke tempat mengundi dan memangkah siapa dia suka. Siapa pun tak tahu siapakah yang mereka pilih.

Tidak pernah pegwai bertugas meneriak- corporal Kit Siang- ini borang kamu. Kamu mesti undi PAS kalau tak potong RM10 dari gaji. Atau Sgt Khalid, ini borang kamu, kamu mesti undi UMNO. Pak Hj dari Pas dan mamat UMNO ada kat sana memerhati dengan mata terbeliak.

Dan ketika proses pengundian berjalan, masing masing parti yang bertanding mempunyai wakil permerhati masing masing. Kecuali mereka tunggul kayu atau tidur, mereka akan menegur ketika itu juga sebarang salah laku. Selesai mengundi, kesemua kertas undi akan di seal dan di hantar ke pusat membilang undi juga di bawah penjagaan dan kawalan setiap masa.

Jadi semua cakap cakap, bahawa undi pos gerenti membawa kemenangan kepada UMNO dan BN adalah suatu pembohongan sahaja. Apa kata, kalau kem komanden, Brig Gen yang memerintah itu bengang kepada UMNO? Tidak ada yang menghalang dia kempen anak buah nya supaya jangan undi UMNO. Katalah ada Brig Gen yang berbuat demikian, sama ada anak buah hendak dengar atau tidak arahan komanden, kita tidak pasti. Ini bukan suatu perintah pegawai atasan yang mesti di ikuti.

Tukang kempen pihak pembangkan buat kerja macam takde otak. Orang UMNO pun tak boleh masuk kem tentera untuk kempen. Kecuali mereka berani nak melepasi sentry yang pegang M16. Jadi macam mana, nak kempen dalam kem tentera? Ini kawasan larangan untuk orang awam.

Wakil rakyat kawasan pun tak boleh masuk sesuka hati kedalam kem tentera. Kalau komanden tidak beri, awak tak boleh masuk.

Kita Tanya mengapa secara umum nya, pengundi dalam kem tentra mengundi kerajaan? Jawapan nya ialah membalas budi. Ertinya, tentera kita faham apa itu budi perkerti mulia.

Cuba bayangkan. Kem komanden hanya seorang. Pegawai2 pun adalah golongan minority. Yang majority ialah tentera peringkat bawahan. Analisa mereka.

Bayangkan ini. Kita ambil ribuan anak kampong yang mengangur- beri mereka jadi tentera. Mereka di beri disiplin. Mereka di beri latihan dan kemahiran. Di beri tempat duduk, makan terjaga. Kebajikan terjaga. Mereka bergaul dengan rakan rakan yang dating dari pelbagai latar belakang yang berbeza. Dari dunia yang tertutup mereka melalui pengalaman yang mengayakan.

Jadi apabila mereka mengundi, mereka mengundi siapa yang mereka lihat telah bertanggung jawab menjadikan mereka kepada manusia yang lebih bernilai. Tindak balas yang murni ialah membalas budi.

Jadi bila kaki huru hara PAS ini terpekik terlolong mencerca cara tentera mengundi, apa yang geng PAS mahu lakukan? Mereka tak mahu tentera berbudi perkerti elok. Katakan kepada saya, tidak kah sikap ini sikap yang zalim?

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

no of visitors

Our Blogger Templates

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP